Thursday, April 6, 2017

IT-proff kui Hunt Kriimsilm, kel üheksa ametit

Kui keegi peab end mingi valdkonnas eksperdiks, on mu esimene küsimus: on see su enda hinnang või toetud teiste arvamusele?

Meist igaüks võib end ideaalseks tembeldada, aga see ei tähenda tingimata, et seda ka on. IT-valdkonnas räägiti aastaid, et olulisem on ikka töökogemus ja kõike saab õppida töö käigus. Mina lõpetasin gümnaasiumi 2007. aastal. Paljud mu eakaaslastest sõbrad läksid IT-d õppima. Üldiselt oli käitumismall sarnane: aasta või paar õpiti, siis saadi juba IT-vallas hea töö peale ning sinna see haridustee jäigi.


Nüüd, kümmekond aastat hiljem näen aina enam trendi, et õpingud pooleli jätnud sõbrad-tuttavad lähevad uuesti kooli.


Jah, loomulikult pakub ka töökoht eri koolitusi ja arenguvõimalusi, aga mitte kõike. Küsimus pole vaid kõrgkooli diplomis. Ka antud teema kohta Wikis olevas tekstis oli öeldud, et üha enam peab IT-spets olema ka ärimees, õpetaja, müügimees, kujundaja... "Seetõttu on viimaste aastate raskuspunkt üha enam nihkunud kvaliteetsele haridusele."

Sestap ongi minu meelest kasulik, et näiteks ka meil (infosüsteemide analüüs) on traditsiooniliste ainete (nt riistavara, algoritmisid puudutav jms) kõrval ka näiteks ettevõtlusega seotud ained ja muu taoline.

Samamoodi on ju oluline suhtlemine. Meist igaüks võib istuda kodus nelja seina vahel ja arvutis pusida. Ent, kuidas sünnivad parimad start-up'id? Ikka üldiselt ühistööna. Paljud tööga seotud suhtlusringkonnad laovad oma vundamendi just kooliajal.


On ju ka IT Kolledži puhul näiteid, kus saadakse tuul tiibadesse - kursusekaaslased alustavad oma eduka ettevõttega. Jah, inimesed on loomult erinevad, ei saa eeldada, et iga programmeerija on ühtlasi šõunaine-  või mees. Aga üldiselt peab IT-proff kui selline olema siiski üsna hea suhtleja ja tegelikult ka inimestelugeja. Paratamatult on ka IT-maailm halastamatu ja näiteks oma firmat rajades pead oskama hinnata, kes on su potentsiaalne klient.


Hiljutisel Äripäeva Gaselli konverentsil sõnas Eesti ühe edukaima idufirma ZeroTurnaround rajaja Jevgeni Kabanov, et probleemiks on seegi, et noortel on liiga suured ootused, elatakse pilvedes. "Kui ootate, et alati võidate ja kõik õnnestub, muutute kiiresti väga kurvaks. Põlete lihtsalt läbi. Kui sätite ootusi, siis peab olema unistus ja reaalsus ning ootused kuskil selle vahepeal."


Ma arvan, et ka iga IT-valdkonnas töötav inimene peaks jääma realistiks. Ja samas ka mõistma, et selles valdkonnas on vaja end pidevalt arendada ning ollagi tõesti Hunt Kriimsilm, kel võib olla küll üks ametinimetus, et seesama amet on tegelikult üheksa ametitahku ühes.




No comments:

Post a Comment